Czym jest logo dla firmy?

Logo, choć często bagatelizowane, to dla każdej firmy jest jednym z najważniejszych elementów. Niezależnie od branży, logo zazwyczaj jest pierwszym, lub jednym z pierwszych elementów, z jakimi spotyka się klient poznając daną firmę. Jednocześnie jest elementem, który powinien klientowi zapaść w pamięć na tyle, że jeśli trafi na nasze logo nawet po długim czasie – powinien sobie o nas od razu przypomnieć.

 

Czy warto zrobić logo samemu?

Moim zdaniem – zdecydowanie tak! O ile jesteśmy tylko w stanie wykrzesać z siebie na tyle kreatywności i zmysłu estetycznego, to na pewno da nam to wiele frajdy, a jednocześnie jest to także opcja najbardziej ekonomiczna 😉 Jeśli kiedyś nasza firma już się rozrośnie, to rebranding zawsze będziemy mogli zlecić profesjonalnej agencji, zachowując jedynie motyw przewodni logo, który cały czas będzie nam przypominał, że jest to nasze dzieło i przywoływał wszystkie wspomnienia związane z początkami firmy.

 

Czy logo może mówić?

Według naukowców tylko 7 procent przekazu stanowią słowa – reszta to przekaz niewerbalny. Wniosek zatem może być tylko jeden. Kolorystyka coraz częściej nie jest już bezpośrednio związana z branżą, a ma za zadanie przykuć uwagę i zapaść w pamięci (przykład topowego polskiego dostawcy energii elektrycznej). Kształt logo może być bardziej tradycyjny, stworzony z prostych znaków, czy figur i sugerujący przywiązanie do tradycji, czy ‚stylowość’ firmy, lub wręcz przeciwnie: odważne, nowoczesne kształty mogą sugerować nowoczesność i niebanalność w działaniach – w zależności od branży trzeba zawsze ocenić, które emocje u klienta chcemy wzbudzić i które przekują się w zaufanie do firmy.

 

Jak zabrać się do projektowania logotypu?

  • format pliku: najważniejsze by nie był to .jpg. Jest to typ grafiki stworzonej z pikseli, nie jest skalowalny i przy większych wydrukach/realizacjach po prostu nie może wyglądać dobrze. Optymalnym formatem jest .png. Jest to grafika wektorowa, co oznacza, że nie jest stworzona z pikseli, a z krzywych, które niezależnie od rozmiaru nadal będą krzywymi 🙂 Najbardziej popularnym programem do tego typu grafiki jest Corel Draw (są też bezpłatne alternatywy – choćby Inkscape). Gotowe wideoporadniki, jak używać takich programów są szeroko dostępne w Youtube.
  • Kształt. Tutaj nie ma jednej reguły. Warto jedynie pomyśleć, aby kształt był na tyle prosty, aby można było go implementować we wszystkich materiałach reklamowych – ciężko np. byłoby wykonać breloczek z logo, które zawiera samotną, cienką i długą linię. Mogą to być inicjały firmy, lub kształt, który w jakiś sposób łączy się z branżą + napis z nazwą firmy. W drugim przypadku dobrym pomysłem jest stworzenie kilku wariantów – poziomy/wpisany w kwadrat, bowiem w różnych materiałach wygodnie jest stosować logo z różnymi proporcjami długości boków.

Jak ocenić swoją pracę?

Jak w większości przypadków – tu też najlepszym pomysłem będzie zwykłe ankietowanie i przepytanie wśród znajomych. Ważne jest tylko, aby nie wiedzieli oni, że jest to nasze dzieło, bo wtedy nigdy nie będziemy mogli liczyć na obiektywną ocenę. A jeśli jednak zdecydujemy się komuś zlecić tę pracę, to warto już na początku sprawdzić jego kompetencje i raczej nie zlecać wykonanie logo artyście, a agencji która na co dzień zajmuje się reklamą. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że dostaniemy plik we właściwym formacie, a logo będzie chwytliwe i użyteczne w materiałach reklamowych.

Szybki kontakt!
+
Wyślij!